@ Klaus
Das sollten wir einmal tun. Im Moment bin ich nicht voll einsatzfähig. Mein Santoku Messer sah keinen Unterschied zwischen einer Knobauchzehe und meinem Daumen. Jetzt kann ich erst mal keine Kamera leicht halten...
@hlamprecht
soweit ich weiss, gibt auch die A7RII so wie die vorigen a7 Modelle nie ein echtes 14 Bit Raw aus. Unabhängig vom Modus. Siehe:
http://www.sonyalphaforum.com/topic/951-complaints-about-a7rii/?=
Zitat:
Ming Thein (Jan 2015)
http://blog.mingthei...ony-a7-mark-ii/
“No matter how much technology is packed into the rest of the camera, if the sensor does not deliver – then we might as well go home. I am still not happy with the crippling 11+7 bit raw compression: you can still run into posterization fairly easily in highlights and shadows, especially if adjusting color balance under mixed lighting. Watch carefully for clipping, too – it doesn’t roll off nicely in the highlights like the D810. ISO for ISO, lens for lens, the D750 delivers a better quality file – with about 1-1.5 additional stops of usable (i.e. clean, manipulable in post processing without artifacts) dynamic range – in addition to slightly more transparent color, and surprisingly, about a stop less noise.”
byThom –
http://www.dslrbodie...nikon-d750.html
“Sony really needs to put more effort into respecting raw data. The Nikon DSLRs can output 14-bit raw data that is not compromised. The Sony A7 cameras output 11-bit raw data that has lossy compression in it. The A7 cameras are also not speed demons at saving that altered raw data to the card, either, though they’re not bad in basic write speed. When I wrote about this in my Sony A7 reviews, I got hammered by a lot of Sony users who wrote “we don’t see any difference.” Well, you very well might not see differences between a Sony raw file and a Nikon one. However, I’m a bit uncomfortable with “massaged data” as opposed to a more true raw data. I’m also disappointed by the 11-bit aspect of the Sony cameras: too much post processing manipulation and you risk posterization.”
More byThom –
http://www.sansmirro...a7r-review.html
Strongly suggested you read the entire review – and buy RawDigger (I am not associated in any way nor receive any kickbacks, payola, credits, discounts or $hill (
https://sonyvnikon.w...filiate-shills/ ) – I paid full price for my copy mid 2014) $20 is a rounding error and it will help you shoot better and ETTR better.
http://www.rawdigger.com/purchase?=
Image Quality: Okay, we are now in one area where I know I’m going to get a lot of blowback: image quality. The number one thing I heard the fanboys all rejoicing about when the A7r was announced was this: “Yes! D800E quality in a smaller, lighter, less expensive body.” No, the A7r produces less than D800E quality in a less expensive body. If you want a free lunch, I suggest you try the local rescue mission.
The difference isn’t actually easy to describe because it involves what’s going on behind the covers. But let me lay out the basics: the D800E will shoot 14-bit raw files with no underlying artifacts and fully recoverable data. The A7r will shoot 11-bit raw files with potential posterization issues in the data. The same is true of the A7 versus a D610, too.
Let’s start with the 11-bit thing. Sony always uses compression in storing raw files. The way they do that is quite clever. They slice each pixel row into 32 pixel blocks. In a Bayer sensor, that means two colors, each with 16 data points). For each 16 pixels of a color, Sony looks at the minimum and maximum pixel values for each and stores that. For the other 14 pixels they store a 7-bit value that is offset from the minimum value. In essence, they get 32 pixel values stored in 32 bytes, when normally 11-bit storage for that data should take 44 bytes.
This is not lossless compression. It is highly lossy. Nor is it visually lossless. That’s because when you have an extreme set of values in the 32-pixel block (e.g. sun peaking out from behind tree edge), you get posterization of data.
@Dicki
nein, Gott sei Dank hat Sony und Zeiss da mächtig inzwischen nachgebessert. Du musst nur darauf achten, was für ein Anschluss am Objektiv dran steht.
Alpha ist das alte Vollformat Bajonett für die damaligen Minolta und Sony DSLR/SLT Kameras. Diese können nur mit Adapter (inkl. AF) an alle A7 und NEX Kameras benutzt werden
E-Bajonett. Das ist das "neue" Bajonett, dass 2010 von Sony zusammen mit den NEX Kameras (APS-C Sensor) für alle Sony Mirrorless Kameras eingeführt wurde.
Sobald statt "E" durch ein "FE" im Namenszug ausgetauscht wird, ist es immer noch das mirrorless E-Bajonett, aber eben nicht nur für APS-C, sondern für Vollformat gerechnet. Jedes FE Objektiv kannst Du sowohl an den Sony APS-C Kameras, als auch an den A7 Vollformatmodellen ohne Adapter benutzen. Es ist der "native" Anschluss E. Ist leider mit der Bezeichnung sehr verwirrend von Sony gemacht.
Nikon hat bspw. DX und FX im DSLR Bereich. So hat Sony im Vgl. dazu E und FE bei den spiegellosen Kameras.
Um es noch verwirrender zu machen: Hinzukommt, dass Zeiss sowohl im Auftrag von Sony Objektive mit Alpha (ZA mit AF) und E-Anschluss anbietet (als FE mit AF und mit Sony Namenszusatz), aber auch auf eigenes Risiko und Rechnung als Batis (mit AF) und Loxia (ohne AF) Objektive mit nativem E-Anschluss anbietet. Dann aber eben nur mit dem Zeiss Label. Obwohl beide Zeiss-Reihen auch für das Vollformat sind, steht kein FE drauf (soweit ich weiss).
Alle Objektive, die keinen nativen E-Aschluss haben, müssen mit einem Adapter an NEX oder A7 Modellen betrieben werden. Es gibt Adapter mit und ohne AF. Da will ich jetzt aber nicht näher darauf eingehen...
VG